Jan Amos Komenský – Labyrint světa a ráj

Jan Amos Komenský - Labyrint světa a ráj

 Poutník hledající smysl světa a bytí je provázen dvěma neodbytnými průvodci – Všezvědem Všudybudem a Mámení Mámilem. Každý máme na očích “brýle mámení” se “skly domnění” a rohovinou zvanou zvyk. Poutníkovi je nasadily “křivě jaksi”, může a chce se vlastníma očima dívat. Z pohledu z vysoké věže se svět podobá městu s okrouhlými hradbami s ulicemi a “ryňky”, jehož půdorys později autor sám i nakreslil. Lidé vstupují Branou života, ale vzápětí se Branou rozchodu obracejí do šesti hlavních ulic, které symbolizují stavy světa, řemeslníky, učence, duchovní, vrchnosti, rytířské válečníky, a také “stav domovní”. Setkávají se na prostředním náměstí s hradem královny Moudrosti, “zvláštnější” lidé dosáhnou hradu Štěstí. Mámil s Všezvědem každý stav vychvalují, ale Komenský vidí, jak už v rodině a manželství “sladké s hořkým se mísí”. Jak lidé namáhající se “do přetržení” mohou “svým pachtěním chleba sotva obhájiti”. Vidí závist, řevnivost, faleš a mamonářství, které zapomíná na duši. Nejvíce se věnuje nejrůznějším skupinám učenců a vědátorů, které zblízka znal. Stav vrchnosti vidí duchovní žák Petra Chelčického v ostře ironickém světle. Zneužívání práva bezprávím, poměry za neomezené moci knížat a jejich úředníků, podlézavost lokajských nohsledů… “Tisíckrát umříti volím, nežli tu býti!” volá Komenský. “Bože, jestliže jaký Bůh jsi, smiluj se nade mnou býdným!” A tu slyší hlas: “Navrať se, odkuds vyšel, do domu srdce svého, a zavři po sobě dveře!” Až ve spojení s Bohem a Kristem nalézá křesťan svou hlubinu bezpečnosti. Českou barokní literaturu dělíme na exulantskou (pouze komenský) a protireformační: Adam michna z otrokovic, Antonín koniáš, Bohuslav balbín: výtah z  dějin českých, rozprava na obranu jazyka slovanského zvláště českého.

Reklama
reklama

Koukni co o nás studenti říkají

Už od roku 2013 se staráme, aby naše materiály byly pro uživatele kvalitnější a přehlednější.