Čína

Čína

  • Nejstarší civilizace dálného východu
  • Východní provincie dnešní Číny (ČLR)
  • Rozkládá se v povodí řek Huang – He a Jang c‘ Jang
  • Izolovaný vývoj
  • Obchodní cesta (Hedvábná stezka)
  • Do Číny proniká minimum vlivů
  • Nikdy nevytvořila ve starověku centralizovanou říši
  • Různé politické uspořádání
  • Zemědělství = hlavní způsob obživy
  • Veliká vlhkost, dostatek srážek
  • Pomocí Hedvábné stezky jsou z Číny vyváženy i myšlenky a nápady (např. střelný prach, papír)

Politický vývoj:

  • Během 2. tisíciletí př. n. l. základy politické organizace státu
  • Staroorientální despocie
  • V každém Čínském království existovalo centrum, které bylo centrem říše
  • Šlechta nemá příliš pravomocí do zasahování do politiky, opírá se prakticky o byrokracii

Společnost:

  • Privilegované vrstvy: šlechta, armáda
  • Nejpočetnější = svobodní obyvatelé
  • Nejnižší společenskou vrstvou = otroci – většinou dlužníci, ;většina otroků je majetek státu, pracují na polích, na stavbách (nejmonumentálnější stavba = Velká Čínská zeď)
  • Silné rozvrstvení, přesně určená práva a povinnosti (např. pouze vysoké vrstvy smějí jíst maso)
  • Vyspělé zemědělství
  • Používají železné nástroje
  • Zavlažovací a odvodňovací kanály
  • Plodiny: rýže = základ potravy (hlavní část jídla), zelenina, sojové boby, čaj, morušovník (na nich se choval bourec morušový – jeho vlákno se používá pro výrobu hedvábí. Hedvábí = hlavní vývozní artikl do Evropy)
  • V Evropě 1750 první manufaktura na výrobu hedvábí
  • Vyspělé řemeslo: textilní, hutnictví, slévačství, šperkařství, výroba papíru, chemie, technika (sestavili kompas), porcelán
  • Politicky se začíná organizovat od 2. tisíciletí př. n. l. – velice chaotická (střídaly se různé říše) – období království Šan, období válčících států atd.
  • 3. stol. př. n. l. Čína pod nadvládou Čchin – trvala necelé století
  • Podle ní se označuje Čína
  • Období rozkvětu
  • Poprvé plně centralizovaný stát
  • Král Jing Čeng nese první titul císaře
  • Reformy – týkající se správy státu, upevnila svojí moc pomocí omezen rodové aristokracie, veškerá moc šlechty vložená do rukou úředníků
  • Do popředí se dostává konfuciánství – státní ideologie – stává se nosným filozoficko – náboženský směr
  • Důraz na obranu – na severu vzniká Velká čínská zeď (délka cca 5000 km, výška 7 – 10 m, velice široká)
  • Snaha zastrašit nepřítele „falešnou armádou“ tzv. Terakotova armáda (z vypálené hlíny) – propracovaná do nejmenších detailů, byla rozestavena podél hranice
  • Koncem 3. století př. n. l. povstání proti císařům dynastie Čchin

Dynastie Chan

  • 3. století př. n. l. – 2. stol. př. n. l.
  • Expanze – rozšření o Korejský poloostrov
  • Boj proti hunským kmenům
  • 183 – 185 n. l. Čínou otřáslo povstání, tzv. „povstání Žlutých turbanů“, vojenské povstání a útok na politickou moc – dlouhodobý politický rozvrat v Číně
  • Rozpadá se centralizovaná Čína až do 4. století n. l.

Náboženství:

  • Nejstarší se rozvíjí pod vlivem přírody (3. – 2. tisíciletí př. n. l. uctívali přírodní jevy)
  • Později se přidávají 2 kulty – historická úcta

1) Kult králů:

  • Historičtí/starší
  • Králové označováni jako Synové nebes
  • Promítl se i do pozdějších náboženství

2) Kult předků

  • Pohřební rituály
  • Bohatá pohřební výbava
  • Přetrvávají do 6. stol. př. n. l.

6. – 5. stol. př. n. l.

  • „Období sta škol“ – mnohost myšlenkových a naboženských proudů
  • Kultura + náboženství spolu souvisí
  • Čínská fylozofie – snaha přiblížit se lidu
  • Snaha o popsání fungování světa
  • Praktické užití a morální principy

Konfucianismus:

  • Podle zakladatele Kcghung – fu-c‘ (latinský ekvivalent Konfucian)
  • Promítl se i mimo Čínskou oblast
  • 551 – 479 př. n. l.
  • Konfucian začínal jako učitel, jeho směr se rodí v jeho škole – důraz na morálku, klade důraz na čínské tradice
  • Každý Číňan by měl znát dějiny
  • Velice konzervativní filozofický směr
  • Klade důraz na mravy a chování člověka (nerozlišuje diferenciaci společnosti)
  • Mravy nad zákon – „Nečiň druhým to, co nechceš, aby činili oni tobě“
  • Panovník by měl být mravní vzor
  • Panovník by neměl být neomezený – požadavek na rozdělení státní moci
  • Konfucian se stal ve stáří na post vysokého úředníka
  • Konfucianismus byl pronásledován – ilegální směr – až ve 3. stol. př. n. l. se stává oficiální směr

Legismus:

  • Základem = latinské slovo leg = zákon
  • Vychází z myšlenky, že hlavním principem společnosti je zákon
  • Právo a zákon platí pro každého!
  • Myšlenka, že každý zákon, aby byl vymahatelný musí mít dané tresty (sankce)
  • Zákony platí jak pro společnost, tak i pro zákonodárce

Taoismus:

  • Zakladatelem filozof  Lao’C
  • Ústřední pojem Tao – překládáno jako cesta
  • Učení, které je založeno na myšlence hledání životní cesty
  • Smyslem života – co nejvíce se přiblížit k přírodě
  • Odmítají tehdejší společnost – návrat ke kořenům
  • Odmítali zaměřování na materiální hodnoty – společnost je postavená na falešných hodnotách

Kultura a vzdělanost:

  • Patří k nejvzdělanějším oblastem světa

Písmo:

  • První obrázkové (na přírodních materiálech)
  • Písmo zankové – zjednodušené obrázkové písmo, velice náročné – 1 znak = 1 slovo (pojem), různé dialekty

Literatura:

  • Bohatá literatura
  • Náboženské, filozofické texty
  • Básně
  • Eposy
  • Báje
  • Bajky
  • Zachycují reálné události

Vyspělá věda:

  • Přírodní vědy
  • Matematika
  • Astronomie
  • Fyzika
  • Chemie
  • Výroba papíru, porcelánu, střelného prachu

Vyspělé lékařství:

  • Akupunktura (tlaková, jehličková)