Émile Zola – Zabiják

Émile Zola – Zabiják

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA DÍLA

  • Originální název: l’Assommoir
  • Vyšel 1877
  • Autor poukazuje na to, jak alkohol (= zabiják), ničí člověka a snaží se před ním tímto dílem varovat
  • Snaha zachytit nezkreslenou realitu

Literární druh:

  • Epika = literární druh – hlavním kompozičním principem je dějovost, modifikovaná hlediskem vypravěče
  • Struktura epického díla je vytvářena prostřednictvím fabule (příběh) a syžetu (ztvárnění postav, děje, času a prostoru)
  • Nejrozšířenější forma = próza (2 základní žánry: epos (veršovaná epika) a román (prozaická epika), další: povídka, novela, pohádka, pověst, anekdota)

Literární žánr:

  • Naturalistický román (7. s cyklu Rougon-Mocquartové)
  • Román – vývoj románu je dlouhý, výrazný projev na proměnlivosti jeho struktury

Literární směr/sloh:

A) NATURALISMUS

  • Krajní forma realismu, která ukazuje člověka jako pasivní produkt vlivů prostředí, dědičnosti, jeho pudů a vášní
  • Ukazuje patologické jevy ve společnosti (kriminalita, násilí, prostituce, alkoholismus a nebojí se ukázat nechutnou stránku lidské existence – nemoci, umírání, splašky, …)
  • Zakladatel: Gustave Flaubert, Émile Zola
  • Motivy: pesimismus, smrt, zánik, alkohol, prostituce
  • Hrdina: na okraji společnosti, časem se dostává do horšího postavení
  • Determinace = předurčení (osud hrdiny je předem určen → rezignuje, nesnaží se, snaha je marná)
  • Popisnost – vše je dopodrobna popisováno
  • Na konci smrt

B) REALISMUS

  • Pol. 19. stol.
  • Rakce na romantismus (popis života bohatých, spokojených lidí, fiktivních, historických postav)

ORGANIZACE JAZYKOVÝCH PROSTŘEDKŮ

Stylistická charakteristika textu:

  • výrazný projev naturalismu (popis opilců, špinavých místností, ..)

Slovní zásoba:

  • nespisovné, hrubé, citově zabarvené a slangové výrazy v přímé řeči postav, argot, vulgarismy
  • autorská řeč: nezabarvená slova, rozsáhlé popisy pocitů, míst a vztahů,
  • autor využívá autentický jazyk spodiny společnosti, zdůrazňuje obraz jejich bídy

OBSAH

Vypravěč:

  • er-forma
  • nestranný, objektivní

Hlavní myšlenka, motivy:

  • Kritika životních podmínek nejnižších vrstev, vliv dědičnosti, „varování“ před alkoholem
  • Osudovost (zaviní jej sama nebo jiné okolnosti)
  • Alkohol
  • Závist
  • Deliria
  • Postavení ženy ve společnosti 19.stol – naprostá podřízenost manželovi
  • Nestálost štěstí
  • Ironie osudu
  • násilí, bída, prostituce, špína
  • Láska (nešťastná, přelétavá, povrchní)
  • Smrt

Kompozice:

  • Chronologická
  • Dobrá orientace v ději – větší realističnost
  • Popis postupného vývoje postav – důraz na důsledky špatného způsobu života, mylných názorů a špatných rozhodnutí
  • Prvky retrospektivní – Gervaisa vzpomíná na to, jaké to bylo dříve
  • Končí katastrofou – smrt Gervaisy a Coupoeaua, z dcery se stává prostitutka

Postavy:

Gervaisa

Zpočátku:

  • Skromná
  • Velmi pracovitá
  • Starostlivá matka
  • Milující žena

Postupem času:

  • Líná
  • Rozhazovačná alkoholička, která libuje vlastnímu úpadku a umírá v bídě jako bezdomovec
  • Příliš tolerantní ke svému muži

Lantier

  • Bývalý milenec Gervaisy,
  • Příživník a povaleč, snaží se zalíbit lidem a pak utrácí jejich peníze
  • typ člověka „parazita“ – když finančně vysaje svého hostitele, „jde o dům dál“ – vše dělá pro svůj prospěch

Coupeau

  • Zprvu ideální muž (vydělává, stará se o rodinu) – pracovitý, ochotný, pozorný
  • Klempíř – při opravě střechy na něj zavolá Nana (dcera) a spadne – všechny nastřádané úspory jsou investovány do jeho léčby – při zotavování si navykne na pohodlný život bez práce a po uzdravení je líný
  • Postupně dochází k degradaci (alkoholik, bije ženu i dceru)– ke konci mu alkohol ničí mozek a chová se agresivně, umírá v léčebně

Goujet

  • Bývalý Gervaisin soused
  • Beznadějně zamilovaný do Gervaisy – půjčuje ji peníze a vše ji odpouští
  • Skromný
  • Laskavý
  • Pracovitý

Nana

  • Dcera zkažená prostředím, ve kterém vyrůstala
  • Později prostitutka
  • Tvrdohlavá

Popis prostředí děje (doba a místo):

  • Století – pařížské předměstí (krčmy, životní prostředí nejnižších vrstev společnosti, prádelna)

SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (CHARAKTERISTIKA DOBY VZNIKU DÍLA):

Politická situace a společnost:

  • Francouzská společnost byla tehdy pozitivně naladěna díky revolucím (Francouzská revoluce – 1789), ale také ji vyčerpaly Napoleonské války a cítila, že se ideály revolucí nenaplnily
  • 1851 – Ludvík Bonaparte vyhlásil plebiscit – náklon lidu, ale po roce porušil slib (svoboda slova a shromažďování) – poté Krymská válka (1853) – další pokusy o expanzi území, po neúspěšném Mexiku se poddaní stávají opět občany republiky
  • Povstání 1871 – Pařížská komuna – první vláda dělníků na světě
  • Zmodernizování továrních provozů – prohlubování rozdílů mezi chudými a bohatými
  • stěhování lidí z venkova do měst – zvyšování nezaměstnanosti

Umění:

Charakteristické znaky:

  • Komplexní, pravdivé a věrné zachycení skutečnosti
  • Přesné a všestranné studium společenského života, nitra člověka, zobrazení každodenního života
  • Autor nevyužívá autostylizace (není v díle přímo účasten)
  • Autorova objektivita podmíněna – vybírá fatka, volí hrdiny, prostředí → není 100% objektivní
  • Hrdina se vyvíjí – dobově a společensky podmíněný
  • Typizace – autor se snaží postihnout obecné (typické) příznačné rysy lidí v jedinečném hrdinovi
  • Vztah autorů k tématu minulost – vyhýbají se jí – upřednostňují součanost
  • Umělec už není jen ten, kdo umí zachytit jen krásu
  • Díla realismu = studie společnosti
  • Žánry: román, povídka, drama

KRITICKÝ REALISMUS

  • Vyšší stupeň realismu – 80. léta 19. stol.
  • Autoři se snaží o mnohem otevřenější, nesmiřitelnější pohled na společnost při zvětšování sociálních rozdílů – vzniká napětí – pokud o řešení sociálních konfliktů

MAGICKÝ REALISMUS

  • Literární směr, ve kterém se prolíná reálná skutečnost s iluzivními prvky (sny, halucinace, mýty)
  • Sto roků samoty (Gabriel Marcie Marquez – USA)

Spisovatelé:

Svět:

  • Nikolaj Vasilijevič Gogol (RU)
  • F. M. Dostojevskij (RU)
  • Stendhal (FR)
  • Honoré de Balzac (FR)
  • Émile Zola (FR)
  • Gustav Flaubert (FR)
  • Charles Dickens (GB)

CZ:

  • Karel Havlíček Borovský
  • Božena Němcová

Májovci:

  • Jan Neruda (Malostranské povídky)
  • Jakub Arbes
  • Vítězslav Hálek
  • Karolína Světlá

Ruchovci:

  • Svatopluk Čech
  • Eliška Krásnohorská

Lumírovci:

  • Josef Václav Sládek
  • Jaroslav Vrchlický
  • Julius Zeyer

Malířství:

  • Zachycení dokonalé fyzické reality (věrné, detailní)
  • Théodore Rousseau, Jean-Francois Millet, Jules Dupré – pravdivost obrazu, kultonví uctívání přírody, venkovský život
  • Gustave Courbet – výstava Le realisme – vyvolávala pohoršení
  • V Německu Adolf von Menzel
  • Rusko – I. J. Repin (Burlaci na Volze)

AUTOR:

Život a vlivy na dané dílo, na jeho tvorbu:

  • Francouzský spisovatel – představitel naturalismu vliv na politický život ve Francii
  • Mluvčí školy naturalismu, který se snažil člověka zachytit v jeho přirozeném chování se všemi pudy, vrozenými sklony a dispozicemi
  • V dětství ztratil otce – v dílech minimum rolí postav otce – bez zkušeností nedokázal věrně vylíčit
  • Člověka chápal jako biologický objekt, neuznával jeho psychiku, vycházel z předsvědčení, že literatura musí aplikovat vědecké postupy
  • Zemřel náhle na otravu kouřem z kamen

Další tvorba:

  • Nana (pokračování Zabijáka)
  • Germinal
  • Břicho Paříže
  • Klaudova zpověď
  • Experimentální román (teoretická práce – romám musí být postaven na vědeckém základě, spisovatel pozue pozorovatel a zapisovatel reality)
  • Cyklus evangelia: • Plodnost • Práce • Pravda (Spravedlnost)

INSPIRACE DANÝM LITERÁRNÍM DÍLEM:

  • Zfilmování
  • Dramatizace
  • Inspirace do dalšího vývoje literatury
  • Hudba
  • Ilustrace
  • Film: Gervaise (1956) – režie: René Clément
  • Český autor Ferdinand Schulz v Osvětě (1880) píše, že v Zolových románech není ani stopa citu, poezie a idejí

KRITIKA (dobové vnímání, kritika, aktuálnost tématu)

  • Zabiják začal vycházet na pokračování roku 1876 v pařížském večerníku le Bien public – averze vůči dílu byla obrovská, čtenáři začali odhlačovat předplatné – poté nevyšel ani tisk
  • Čtenáři šokováni hrubou mluvou, detailním popisem všech temných stránek života prostého delnictva – do té doby něco nevídaného
  • Tématem alkoholismu byl ve své době nadčasový – v dnešní době je téma alkoholismu stále aktuální