Jan Neruda – Balady a romance

Jan Neruda – Balady a romance

druh:

  • lyricko-epická básnická sbírka

výrazová forma:

  • poezie

žánr:

  • romance nebo balada (Neruda zde však smazává tradiční chápání romance a balady, balady mají ráz spíše rozmarné romance nebo legendy)
  • (balada: lyrickoepická báseň ponurého děje a většinou tragického konce X romance: lyrickoepická báseň rozmanitého obsahu, nejčastěji milostná nebo romantická tematika, vyznívá optimisticky)
  • sbírka velmi zapadá do české národní tradice

Formální podoba

kompozice:

  • chronologická
  • členění textu: 12 balad a 6 romancí
  • častá er-forma

jazyk:

  • psáno ve verších (trochej- charakteristický pro češtinu)
  • několik typů rýmů
  • vyskytuje se zde knižní mluva i básnické prostředky (ale ne přemíra, protože Neruda tvrdil, že spousta obrazů myšlenku až dusí!), ale i hovorový jazyk

motivy:

  • náboženské
  • historické
  • biblické
  • o smrti
  • národu
  • přírodě
  • politické motivy
  • motiv viny a trestu
  • lidské vztahy…
  • epičnost
  • reflexivnost
  • vtip
  • humor
  • sarkasmus
  • sociální cítění
  • sebeironie (znaky Nerudovy poezie všeobecně)
  • využívání lidové poezie
  • bájí
  • obyčejů
  • (apokryfy = převyprávění obecně známého tématu)
  • skromný, chvílemi až drsný jazyk
  • říká věci přímo
  • ve svých básních vypráví krátké příběhy
  • prvky dynamizace – elipsy sloves, zvolací věty, hromadění interpunkce

básnické prostředky: 

  • přirovnání
  • metafory
  • anafory
  • anastrofy
  • archaismy
  • básnické přívlastky

Tématická výstavba

Balada pašijová:

  • náboženský motiv
  • základem obecně lidské problémy
  • názory prostého lidu

děj:

  • Satan přináší Bohu svou žalobu.
  • Nestačí mu Ježíšova oběť za spasení celého lidstva, požaduje víc.
  • Andělé tedy Ježíšovi přidávají další utrpení (nevděk, zrada).
  • Nakonec Satan požaduje muka největší – aby Ježíš viděl, jak jeho matka lká pod křížem.

Balada horská:

  • náboženský motiv
  • zobrazení naivity dítěte

děj:

  • Dítě se ptá babičky, jak vyléčit nemocného.
  • Poradí mu, že jitrocelem a jahodníkem.
  • Dítě byliny natrhá a snaží se vyléčit ukřižovaného Ježíše (na kříži v kostele).

Balada dětská:

  • naivní představa lidí o smrti

děj:

  • Pro nemocné dítě, jehož matka usnula, si přišla smrtka.
  • Dítě nejprve nechtělo odejít, avšak nakonec matku přece opustilo.

Balada česká:

  • národní motivy
  • nadpřirozeno

děj:

  • Rytíř Paleček potká lesní ženy.
  • Jedna z nich, Vesna, mu je ochotna splnit jedno přání.
  • Paleček si přeje, aby se mohl probudit každý rok na jaře, když je příroda nejkrásnější.
  • Vždy pouze na osm dní.

Romance o Černém jezeře:

  • přírodní a vlastenecké motivy

děj:

  • Na dně temného jezera je pohřbena dávná sláva českého národa, na kterou se již zapomnělo.
  • Toto magické tajemství přitahuje autorovo pozornost a nemůže od hladiny odtrhnout oči.
  • Autor pod jeho hladinou tuší hrdiny, kteří zesnuli pro vlast.

Romance o Karlu IV.:

  • historické a národní motivy

děj:

  • Králi nechutnalo české víno.
  • Kritizoval jej a přirovnával k českému národu.
  • Nakonec mu však zachutnalo a i český národ si oblíbil.

Romance o jaře 1848:

  • politický podtext

děj:

  • Jediná báseň ve sbírce s politickým podtextem.
  • Autor popisuje změny v chování společnosti během uvolnění režimu v revolučním roce.

Romance italská:

  • náboženský motiv

děj:

  • Ugo Bassi (mnich a republikán) je vydán do Říma během boje o sjednocení a má být popraven.
  • Mnich knězi, který se mu před smrtí vysmívá, říká, že jej Bůh pozná podle rudého praporu a přijme jako svého sluhu.

Romance Helgolandská:

  • motiv viny a trestu
  • je to spíše balada, než romance

děj:

  • John navede loď na břeh, aby ztroskotala.
  • Když k ní přijde a chce ji vykrást, z jejích útrob se ozývají prosby o záchranu.
  • Trosečník nabízí půl jmění z lodě.
  • John ho nechává umřít, protože chce vše.
  • Ráno, když se k lodi vrátí, zjistí, že muž byl jeho budoucí zeť.

Balada zimní:

  • motiv nadpřirozena
  • viny a trestu
  • zlo je potrestáno

děj:

  • Čaroděj osvobodil tři muže z šibenice.
  • Na oplátku pro něj mají sehnat polštář (ukraden chudě vdově), víno (ukradeno z kostela) a chléb (Hostie ukradená knězi, když ji nesl nemocnému).
  • Druhého dne jsou všichni čtyři nalezeni mrtví.

Balada stará – stará!:

  • o lidských vztazích
  • sociální tematika

děj:

  • Žena se vrhne i s dítětem do řeky, aby ukázala mlynáři, co jí provedl.

Balada tříkrálová:

  • náboženský a sociální motiv

děj:

  • Tři králové se chtěli po narození vnutit Ježíšovi.
  • Ten jim odvětil, že až ho budou popravovat, nepřijde žádný z nich.

Romance štědrovečerní:

  • náboženský motiv
  • vyznívá humorně

děj:

  • Sv. Petrovi ze zdá, že je spolu s celou vesnicí u zrození Páně.
  • Nejhezčí dívka ze vsi líbá Ježíška a Petr se velmi zlobí, když Panna Maria nezakročí.

Balada májová:

  • náboženské motivy
  • humorné
  • spíše romance

děj:

  • Mladá dívka prosí svatou Petronilu, aby jí našla chlapce.
  • Je jí jedno jakého, jen aby nebyl zrzavý.
  • Když panna najde právě zrzka, dívka jej ráda přijímá.

Balada rajská:

  • náboženské motivy
  • humorné
  • spíše romance

děj:

  • Svatá Alžběta je patronkou věrných žen.
  • Je však smutná, protože za pět set let nenašla jedinou.

Balada o duši Karla Borovského:

  • národnostní námět
  • na konci modlitba za záchranu národa (jeho ostrý jazyk nám bude chybět)

děj:

  • Dvě dobré duše jsou vpuštěny do ráje, ale třetí – Havlíčkova nejprve ne.
  • Svatý Petr ji přijímá teprve poté, co Borovský řekne jedinou modlitbu, kterou kdy napsal.

Balada o polce:

  • polka: představuje dívku
  • ve skutečnosti jde o tanec
  • spíše romance (veselé)

děj:

  • Vypráví o tom, jak do vesnice přijela polka (v básni personifikována jako krásná a veselá dívka)a všichni se roztancovali.

Balada o svatbě v Kanaán:

  • biblický motiv (Ježíš proměnil vodu na víno)

děj:

  • Na svatbě v městě Kanaán došlo víno.
  • Přítomen byl však Ježíš s matkou.
  • Když Ježíšovi přinesli vodu, přeměnil ji ve vynikající víno.

 

Zasazení do kontextu české literatury

  • Neruda patří do tzv. Generace Májovců. (literatura 2. poloviny 19. stol.)

Generace májovců

  • navazovala na odkaz K. H. Máchy (člověk, který neváhal bořit zažité představy o povaze a funkci českého básnictví)
  • život byl svázán a limitován absolutistickou vládou Františka Josefa I., který r. 1848 nastoupil na rakouský trůn
  • A. Bach byl ministrem vnitra, zavedl přísnou cenzuru, byla potlačena svobodná publicistika a svoboda projevu, omezení vydávání knih
  • 1867- rakousko-uherské vyrovnání, české země pocítily zvýšený centralizační tlak z Vídně
  • Neruda celou situaci pojmenoval jako „časy zaživa pohřbené“

Almanach Máj

  • vystoupení básnické generace, nelíbila se jim situace nejen v literární oblasti
  • hlavními organizátory byli Vítězslav Hálek a Jan Neruda
  • chtěli svým dílem prolomit „mrtvé“ období
  • chtěli dát najevo svou nespokojenost s politickým a kulturním životem, chtěli prosadit demokratické ideály
  • chtěli vytvořit novou literaturu, jež by pravdivě zobrazovala svět (tíhnutí k realismu)
  • požadavek světovosti literatury, překlady děl

Představitelé Almanachu Máj:

  • K. J. Erben
  • B. Němcová
  • Jan Neruda

Karolína Světlá

  • Vesnický román
  • Kříž u potoka

Vítězslav Hálek

  • Večerní písně
  • V přírodě
  • Pohádky z naší vesnice

Adolf Heyduk

Rudolf Mayer

Sofie Podlipská

Život autora a vliv na jeho tvorbu

Jan Neruda (1834-1891)

  • český básník
  • prozaik
  • novinář
  • fejetonista
  • divadelník
  • literární a výtvarný kritik
  • hlavní představitel generace májovců
  • Narodil se v Praze na Malé Straně v bývalých újezdských kasárnách; do Ostruhové (dnešní Nerudovy) ulice se přistěhoval až jako čtyřletý se svými rodiči ze Zásmuk; v Ostruhové ulici bydleli v domě U Dvou slunců.
  • Studoval na gymnáziu, poté neúspěšně práva
  • Novinářem deníku Čas, poté Hlas
  • byl ale také redaktorem časopisů – např. Rodinné kroniky, Květy, Lumír, psal fejetony
  • jako novinář byl uznáván, ale jako básník ne, protože psal o „ošklivých“ věcech
  • velmi nerad cestoval – všechna jeho díla se odehrávají v Praze
  • problémy s alkoholem
  • většinu života prožil v nouzi
  • nikdy se neoženil
  • jeho životními láskami byly Anna Holinová, Karolína Světlá, Terezka Macháčová, Anička Tichá

Znaky Nerudovy tvorby

1) Nerudova poezie

  • tíhne k realistickému pohledu na svět (odmítání idyličnosti, iluzí), nesmlouvavý a neskreslený obraz
  • epičnost
  • reflexivnost
  • vtip
  • humor
  • sarkasmus
  • sociální cítěni
  • sebeironie
  • skromný, chvílemi až drsný jazyk
  • využívání lidové poezie

2) Nerudova próza

  • realistické ztvárnění skutečnosti
  • drobnokresba – specifický záběr na jednotlivé postavy
  • umělecká stránka jazyka
  • výběr slov a větná stavba blízká spíše hovorové řeči
  • vše směřuje ke stručnosti a k úsečnosti
  • snaha o přesné zobrazení skutečnosti
  • pozorovací talent – uvědomoval si maličkosti, detaily

Dílo

1) novinář

  • vtip a satirický humor
  • dobrý postřeh
  • napsal přes 2000 fejetonů! (fejetony signoval malým trojúhelníkem pod textem)

2) poezie

a) Hřbitovní kvítí:

  • odraz atmosféry ve společnosti
  • pesimistické verše

b) Knihy veršů:

  • má tři oddíly
  • známá je báseň Dědova mísa (sociální balada, nadpřirozeno)

c) Písně kosmické:

  • víra v pokrok lidstva
  • optimismus v souvislosti se změněnými dobovými poměry
  • motiv kosmu

d) Balady a romance

e) Prosté motivy:

  • intimní zpověď stárnoucího básníka

f) Zpěvy páteční:

  • patetické
  • vlastenecké verše
  • vydané po jeho smrti
  • chápány v souvislosti s Velkým pátkem (= smrt po které následuje vzkříšení)
  • součástí je báseň Láska

2) próza

a) Povídky malostranské:

  • zpodobňuje malostranský život z dob svého mládí
  • starosvětské prostředí
  • svět maloměstských lidiček
  • střídá tón vážný a humorný
  • věrná charakterizace postav

b) Arabesky:

  • soubor povídek
  • obrázky z pražského života