Hospodářství ČR
15. 7. 2021 2021-08-29 21:21Hospodářství ČR
Hospodářství ČR
Historie
-za Rakouska – Uherska v Čechách 70% průmyslu monarchie- změna na vývozní ekonomiku
1. republika to zdědila: [ 6. nejbohatší země světa
-hodně lehkého průmyslu všeho druhu:
- automobily (Škoda – Ml. Boleslav, Praga, Tatra, Aero …)
 - sklářství a bižuterie (sever – Liberec, Jablonec n. Nisou, Tanvald)
 - textil (sever, severozápad)
 - těžba hnědého (úpatí Krušných hor) a černého (Ostravsko) uhlí – méně než za socialismu
 - zbrojní průmysl, lehké strojírenství
 - strojírenství – např. Škoda Plzeň (zbrojní výroba za 1WW)
 
Po II. světové válce- po r. 48 s příchodem komunismu:
–centrálně plánovaná ekonomika
- zaměření na těžký průmysl (hutnictví, strojírenství, těžká chemie a výroba těžkých zbraní)
 - energeticky a surovinově náročná výroba
 - obrovská těžba na SZ (Mostecko, Teplicko, Sokolovsko …), SV Moravy (Ostravsko) – Vítkovické železárny, Třinecké hutě, Poldi Kladno …
 - ničení životního prostředí, nedostatek spotřebního zboží=>úplné znehodnocení
 - jako člen RVHP zaměření na auta a motorky (Škoda, Jawa, ČZ)
 - docházelo k zestátnění majetku
 
Po roce 1989:
-transformace ekonomiky=>zpět tržní systém
–liberalizace cen= trh si ceny určuje sám
–devalvace měny->snížení hodnoty->vznikla nová směnitelnost->dalo se s ní obchodovat i v zahraničí
–kupónová privatizace=majetek byl rozdělen mezi všechny obyvatele ČR, velká a malá (př..dražba malých podniků)
–restituce= po doložení byl lidem vrácen majetek
- restrukturalizace průmyslu, prudký nárůst odvětví všeho druhu
 - členství v OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj)
 
NATO (North Atlantic Threaty Organisation)
od 2004 člen EU
- nejrychleji rostoucí ekonomika v EU (5 – 6 %)
 - aktivní obchodní bilance (více vyvážíme)- to platilo do měnové krize
 
Dnes:
-vyspělý průmyslový stát s intenzivním zemědělstvím
-hospodářství má nevyhovující strukturu, nízkou výkonnost, výroba je surovinově a energeticky náročná a nadměrně zatěžuje životní prostředí
-EAO: 1.sektor 4%, 2.sektor 32%, 3+4.sektor 64%
Zemědělství:
-asi 4% ekonomicky aktivního obyvatelstva
-obiloviny na 55% zemědělsky obdělávané půdy
-pro pěstování plodin rozhoduje nadmořská výška
-pěstování plodin pro přímou spotřebu a produkce krmiv pro hospodářská zvířata
-3 oblasti:
- kukuřičná– malá oblast, nejnáročnější plodiny, jih Moravy
 - řepařská– cukrová řepa, Jihomoravské úvaly a Polabí
 - bramborářská– většina území (vysočiny)
 
-pšenice, cukrová řepa: skoro celé území ČR
-ječmen: Haná – sladovnický na pivo
-brambory: Českomoravská vrchovina
-olejniny: velký nárůst, hlavně řepky
-ovocné sady: celé území ČR, hlavně Litoměřicko, Kolínsko
-vinná réva: J Morava-Mikulov, Znojemsko, Břeclavsko, Hodonínsko, rozšířeno v Čechách=Polabí, Mělnicko
-zelenina: nejteplejší oblasti Moravy
–chmel: Žatecko, Louncko, Rakovnicko (červená půda)- pokles
Živočišná výroba
-podíl na celkové produkci přes 55%
-chov prakticky po celém území
-chov:
- skotu (na mléko)-stájový, na venkově
 - prasat a drůbeže-u měst, velkovýkrmny
 - ovcí a skotu (na maso)-na pastvinách a v horách=>hranice ČR
 
-husy a kachny v rybníkářských oblastech
–tradiční chov ryb na Třeboňsku, tradice včelařství
-smíšený typ zemědělství= chov dobytka, rolnictví
Průmysl:
-nejvýznamnější pro náš stát
Těžba:
-ČR je chudá na nerostné suroviny->nic nevyvážíme
- energetické suroviny:
 
- hnědé uhlí– hnědouhelné revíry Severočeský, Sokolovský=Krušné hory-povrchové doly=>velké znečištění
 - černé uhlí– Ostravsko, Karviná- šachty
 - ropa, z. plyn – Hodonínsko- trošičku, údajně velmi kvalitní
 - uran– dříve Jáchymov v Krušných horách a Příbram, mezi Žďárem a Jihlavou, Česká Lípa
 - rudy– už vytěženy, ani Fe ani barevné kovy
 - stavební hmoty-štěrky, písky, jíly, vápenec, sklářské písky na severu Čech sklárny; kaolin- k výrobě porcelánu- Karlovarsko, Plzeňsko, Podbořansko
 
Zpracovatelský průmysl:
- hutnictví: kolaps Poldi Kladno, nyní Ostravsko, Vítkovice steel, Nová huť Ostrava, Karviná
 
- strojírenství:
 
–automobily:
- Škoda Auto– Mladá Boleslav (koncern VW)
 - TPCA Kolín (Toyota, Peugeot, Citroen->nejnižší třídy)
 - Hyundai– Nošovice
 
– nákladní auta:
- Tatra– Kopřivnice (u Ostravy)
 - Liaz (dříve)-Jablonec, Liberec
 
-autobusy:
- Karosa– Vysoké Mýto (vlastní Renault)
 
-tramvaje:
- Škoda Plzeň
 
-lokomotivy:
- ČKD Praha (dnes již neexistuje)
 - Škoda Plzeň
 
-vagóny:
- Studénka
 
-motocykly:
- Strakonice-JAVA (mopedy, závodní speciály->plochá dráha)
 
-letadla:
- Aero Vodochody (dříve)
 
-trolejbusy:
- Ostrov nad Ohří(upadá)
 
Elektronika, elektrotechnika: – Praha, Brno, Plzeň..
- ETA-Hlinsko u Brna
 
Chemie:
-Střední Polabí (Ústí až do Pardubic):
- Kralupy n. Vltavou – Kralupol, petrochemie
 - Neratovice – Spolana
 - Pardubice – Syntezia, polygrafie, výbušniny(Semtex)
 - Lovosice – Lovochemie, průmyslová hnojiva, čpavek
 - Kolín
 - Ústí nad Labem-Setuza
 - Litvínov– Chemopetrol
 - Rakovník-prací prášky-Petrotremgembl
 
-povodí řeky Moravy: Otrokovice, Zlín, Břeclav-čluny, rafty, Valašské Meziříčí
=>výroba pneumatik, lepidel
Textilní průmysl:
-dříve-na hranicích ->S Čechy: Trutnov, Semily, Náchod, Liberec, Děčín
-dnes na úpadku:
- OP Prostějov– krachl před půl rokem
 - Kara Trutnov-kožené výrobky
 - TONAK Nový Jičín-klobouky
 - Baťa-Zlín
 
– Děčín, Brno, Prostějov, Praha, Č. Budějovice – Jitex (Jihočeská textilka)
Sklářství:
-úpadek-Nový Bor…
Papírenství: Štětí (na Labi), Větřní, Hostinné
Potravinářství:
– pivovary:
- Pražské pivovary–Braník, Staropramen.,
 - Plzeňský prazdroj
 - Jediný státní pivovar=Budvar
 
-cukrovary, mlékárny, pekárny
Dřevozpracující: kromě CHKO všechny hory (např. Krušné), především Šumava
Energetika (elektrárny):
- tepelné – 75% výroby el. energie, většina v hnědouhel. revírech; Prunéřov, Tušimice, Dětmarovice(Ostravsko), Chvaletice na Labi
 - jaderné – 22% výroby; Dukovany ( Dalešická přehrada na řece Jihlavě), Temelín (přehrada Hněvkovice na Vltavě)
 - vodní – 3% výroby; Slapy, Vraný, Orlík, Kamýk, nemáme na to řeky
 - solární a větrná energie
 - ropovody– z Ruska (bývalý ropovod Družba), Ingolstadt z Německa
 - plynovody– z Ruska a z Norska
 
Doprava:
Silniční:
-po 89‘ prudký nárůst intenzity a také kvality dopravy a dopr. prostředků, ne dálnic
-dnes cca 1000 km dálnic, nejdůležitější D1 Praha – Brno – Olomouc
-v Čechách všechny dálnice začínají v Praze, ta nemá okruh
-spojení s EU dálnicí D5 přes Plzeň do Prahy(směr Hof, Regensburg) a Ústí n. Labem (Drážďany)
Železniční:
-magistralizace tratí, rušení nerentabilních; budování koridorů=vysokorychlostní tratě, které mají být součástí celoevropské dopravní sítě
-hustá síť, málo využívaná; obnovena RO – LA
-důležitá trať- Ústí- Praha- Olomouc- Ostrava a dál na východ
Letecká: prudký nárůst po 89‘, letiště Praha, Brno, Karlovy Vary
Vodní: nemáme na to řeky,nejlíp je na tom Labe, jinak spíš rekreace (Slapy, vodáci na Vltavě)
Cestovní ruch: nejvíce turistů z Německa, z Itálie a Nizozemí
 
 